Att trampa nya stigar kan straffa sig

Vattenfylld stig

Vattenfylld stig

Tog en promenad idag med Sander. Inte så spännande och inga nyheter direkt. Promenerar gör vi varje dag, Sander och jag. Men idag tänkte jag att det var dags för en längre promenad nu när det äntligen var uppehåll. Det har ju regnat i flera dagar och en puff som Sander gillar inte dåligt väder.

Vi går ner till idrottsgården och börjar gå utmed ena slingan på 2 km. Sander rusar glatt fram och tillbaka, sniffandes, lycklig av att få gå sin kända runda och pinka in reviret som andra hundar har hunnit markera . Av någon anledning får jag plötsligt ett infall och viker av in på en stig. Kan ju alltid vara trevligt att förnya sig och hitta nya vägar. Sander är inte lika lycklig längre och det blir allt blötare och sankare. Stigen svämmar över på flera ställen och jag inser att min goda idé inte var så god. Vända om kändes inte som ett alternativ när man nästan var framme och redan hunnit gå flera kilometer. Enda alternativet var att runda pölar och traska i skogen. Jag i mina tunna joggingskor svärandes över att jag åtminstone borde ha tagit på mig stövlar. En hint, om jag tänkt efter, skulle kunnat vara att det regnat i flera dagar.

Hem kom vi om än inte torrskodda. Båda två dyngsura. Stackars Sander är dock inte skapad för strapatser i skogen och var blöt, lerig och i hans pälsen hängde både kvistar och löv. Ett bad stog nog inte högt på hans lista men det fanns inte andra val. Tyvärr innebär ett bad också föning, borstning och utredning av tovor. Inte riktigt så jag tänkt mig eftermiddagen. Nu tänker jag hålla mig till redan upptrampade stigar ett tag framöver. I alla fall tills jag får nästa infall.

Kommentera

