Nu är det inte roligt längre

Sitter här med den nya modulen i projektet jag är med i. Under veckan skulle jag bli bättre på att använda kalendern och påminnelser. Tyckte det fungerade hyfsat och kände mig positiv och motiverad. Nu ska jag ta steget vidare och börja dela upp uppgifter i mindre delar och lägga in dem som påminelser och använda mig av anteckningar. Kommande vecka ska jag testa Evernote på min mobil så att jag kan lägga in anteckningar direkt innan jag glömt vad det var jag tänkte på. Tankar som alltid snurrar runt men hela tiden ersätta av nästa tanke, nästa tanke och nästa tanke. Helt plötsligt blev allt mycket jobbigare och känns inte alls lika roligt.

Min ADHD sida gör sig påmind och nyhetens behag har lagt sig. Genast blir allt motigare. Värst av allt är att jag måste ta tag i allt jag försöker undvika. Jag måste sätta mig ner och tänka igenom vad jag ska göra, hur det ska göras och vilken tid det tar. Detta kräver att jag koncentrerar mig och behåller uppmärksamheten. Det är så mycket enklare att bara sätta igång med något, även om det är ogenomtänkt, omöjligt och att det inte blir färdigt innan jag fått nästa idé.

Jag är ju inte dum och ser både poängen och nyttan med upplägget. Det är ju alltid det ogenomtänkta som gör att jag känner stress och missar enkla saker som att handla, städa och laga middag. Det är mycket roligare att möblera om eller måla ett rum som enligt mig, just nu, behöver frächas upp. Det är roligare att sätta sig framför datorn och surfa runt lite eller att läsa en bok som gör att man glömmer tid och rum. Jag inser att jag måste få lite ordning på livet och på min hjärna. Jag kommer få tid över till att göra sådant jag tycker är kul också. Den möda jag får lägga ner nu belönar sig säkert i längden. Men hur positivt jag än försöker formulera mig och hur mycket än mitt förnufftiga jag försöker tänka så finns det en liten trotsig del av mig som bara skriker ”jag vill inte göra det här!”.

Kommentera

