Jag sover inte längre Reinfeldt

Sömn har aldrig varit min starka sida. Svårt att komma i säng, svårt att varva ner och somna, svårt att vakna. Min dygnsrytm har aldrig fungerat riktigt som den ska och definitivt inte som samhället vill att det ska fungera. Jag segar mig upp på morgonen, är omtöcknad på dagen och piggnar till på kvällen. Upp med tuppen och ner som en pannkaka. Precis som man ska om man är en ansvarsfull vuxen människa.

Om det nu vore så att jag fick några rofyllda timmar varje natt så har dock Reinfelt och kompani sett till att råda bot på detta ofog. Jag tar för givet att alla känner till hans bok ”Det sovande folket” där han klart och tydligt förklarar varför vi, svenska folket, måste väckas. Jag vet dock att Reinfeldt inte har lyckats fullt ut ännu, men skaran växer sakta men säkert. Jag är en av alla tusentals svenskar som numera får fundera på hur jag ska klara mig ekonomiskt, hur jag ska försörja mig, hur min framtid kommer se ut. Jag har svårt att reglera den där ångesten som gärna kommer krypande, särskilt på natten, som får hjärtat att klappa lite extra. Den som får det att krypa i kroppen och täpper till andningen. Den där ångesten som väcker mig med ett ryck på natten med en känsla av att jag är jagad. Jag är lite avig som inte har förstått att det är jag som ska ut och jaga. ”Hungriga vargar jagar bäst”, var det ju.

Idag bollas jag mellan olika myndigheter där byråkrati och regelverk är viktigare än människan. Jag vet att jag är otacksam Reinfeldt. Precis som du tänkt dig står jag ett steg närmare arbetsmarknaden. Jag står också ett steg närmare ekonomisk kollaps och ett steg närmare hjärnsläpp. Precis som det var tänkt att fungera tyckte jag mig höra dig säga en dag på radion. Som tur var har jag anhöriga som kan hjälpa till när trygghetssystemet inte fungerar. Också det precis som det var tänkt.

Men Reinfeldt! Är det inte dags att lägga in en högre växel nu? Är det inte dags att ruska om lite extra nu? Alla har ju inte vaknat ännu. Jag hjälper gärna till och sprider ditt budskap. Börjar med ett litet klipp ur din bok.

De som lever på bidrag […] skall göra detta väl medvetna om att det kan leda till att ingen standard garanteras. Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras. De hälsosamma riskerna är mycket mänskligare än den falska tryggheten.

PS! Försäkringar som t.ex sjukförsäkringen och A-kassa går också in under bidrag.

Kommentera

